چه کارهایی را باید برون سپاری کنیم؟
در طی سال های اخیر برون سپاری رواج چشمگیری داشته است و برخی برون سپاری را همچون ناجیِ شرکتشان میبینند. برون سپاری به عنوان یکی از موضوعات نوین در علم مدیریت استراتژیک مورد تاکید قرار گرفته است. برون سپاری در مفهوم اولیه خود بدین معناست که بخشی از فعالیتهای یک شرکت به بیرون سپرده شود و در حقیقت خود شرکت از فرایند خارج شود و کارها توسط شخص ثالث انجام شود.
معمولا صاحبان کسبوکارها در آغاز فعالیتشان انرژی زیادی دارند و میخواهند بهسرعت به همهی امور رسیدگی کنند. اما دیری نمیپاید که متوجه میشوند کارهای زیادی وجود دارد که یا وقت کافی برای انجام آنها ندارند یا تجربه و دانش آنها در آن موارد کافی نیست. از سوی دیگر نقدینگیشان محدود است و نمیتوانند افرادی را برای انجام آن کارها استخدام کنند و بنابراین سرخورده و ناامید میشوند.
این موضوع برای همهی کسبوکارهای کوچک اتفاق میافتد و امری کاملا طبیعی است. یکی از بهترین شیوهها برای رفع این مشکل، برونسپاری امور به شرکتها و افراد متخصص است. در این مطلب کارهای مهم را که برونسپاری آنها برای کسبوکارهای کوچک ضروری است بررسی میکنیم.
۱. بازاریابی محتوا
امروزه بیشتر افراد ازطریق تلفن هوشمند و موتور جستوجو بهدنبال کسبوکارها میگردند، بنابراین بازاریابی آنلاین گزینهای کمهزینهتر و مؤثرتر برای جلب نظر مشتریان است. برای اینکه مشتریان کالا یا خدماتی را بخرند، باید از وجود یک یا چند برند آگاه شوند و درادامه با توجه به اطلاعات ارائهشده تصمیم بگیرند که آن کالا یا خدمت را میخواهند یا نه؛ مهمترین مرحله در این زنجیره همان آگاهی از وجود برند است و این کار ازطریق بازاریابی محتوا صورت میپذیرد.
اگر صاحبان کسبوکارهای کوچک بدون داشتن تجربهی چندانی برای انجام این کار، بخواهند بازاریابی محتوایی انجام دهند، بهاحتمال زیاد زمان و پولشان هدر خواهد رفت. بنابراین بهتر است بازاریابی محتوا را به شرکتهایی بسپارند که سالها روی تکنیکهای بازاریابی محتوایی کار کردهاند و میدانند چگونه و چه زمانی باید استراتژیهای مناسب را برای آن کسبوکار اتخاذ کنند. برخی از خدمات این شرکتها عبارتاند از:
تولید محتوا؛
کپی رایتینگ؛
سئو (بهینهسازی برای موتورهای جستوجو)؛
مدیریت تبلیغات محتوایی.
۲. طراحی وبسایت
جهان امروز، جهان آنلاین است. چیزی که برند یا کسبوکاری را به مشتریان و کسانی که بهدنبال کسبوکارها میگردند معرفی میکند، وبسایتی با طراحی حرفهای و منحصربهفرد است. بیل اریکسون (طراح وردپرس) میگوید برای ساخت وبسایت ۱۴ هفته زمان لازم است. اگر یک کسبوکار بخواهد سه ماه و نیم برای طراحی وبسایتش وقت بگذارد، بقیهی امور مهم کسبوکار را چه کسی باید انجام دهد؟
با توجه به این موضوع، برونسپاری طراحی وبسایت کار عاقلانهای بهنظر میرسد. متخصصان این کار با نظر خودتان اجزای وبسایت را هم ازلحاظ سبک و هم ازلحاظ تکنیک طراحی میکنند و علاوهبر صرفهجویی در زمان، نیازهای کسبوکار شما را نیز برطرف خواهند کرد. خدماتی که این افراد انجام میدهند، به شرح زیر است:
طراحی و قالببندی وبسایت؛
هاستینگ برای وبسایت؛
کدگذاری HTML/CSS؛
عیبیابی و رفع مشکلات فنی.
وبسایت باید با اندازهها و رزولوشن صفحهنمایش تلفنهای همراه نیز سازگار باشد تا موجب افزایش رضایت مشتریان شود.
۳. عکاسی و فیلمبرداری
تصاویر و ویدئوها برای افزایش درآمد یک کسبوکار ابزار قدرتمندی هستند، اما آیا میدانید اگر این تصاویر و ویدئوها بیکیفیت یا غیرحرفهای باشند بهجای جذب مشتریان آنها را فراری میدهند؟
برای انتشار تصاویر و ویدئوهای حرفهای باید دوربینها و تجهیزات پیشرفتهای داشته باشید که خب بسیار گرانقیمت هستند. علاوهبراین، برای عکاسی، فیلمبرداری و ویرایش عکس و فیلم نیز مهارتهایی لازم است. بهتر است این کار را به عکاسان حرفهای که چشمهای دقیقی دارند و میتوانند با تهیهی تصاویر فوقالعاده، بازدیدکنندگان وبسایتتان را جذب و پیام برندتان را به آنها منتقل کنند بسپارید.
برای بنرها یا طرحهای گرافیکی موردنیاز هم میتوانید از شرکتهای مجرب کمک بگیرید تا از شر دردسرهای طراحی خلاص شوید.
۴. مدیریت شبکههای اجتماعی
امروزه شبکههای اجتماعی در نقش پلی ارتباطی با بازار هدف، اهمیت زیادی پیدا کردهاند. اما ارسال مطالب به این شبکهها ممکن است بیشتر از آنچه فکر میکنید وقتتان را بگیرد و مسلما این مدتزمان را میتوانید به کارهای مهمتری اختصاص دهید. برخی از شرکتها یا افراد میتوانند محتوای رسانههای اجتماعیتان را دائما بهروزرسانی کنند و با انتشار مطالب جدید این رسانهها را فعال نگه دارند.
۵. مسائل مالی و مالیاتی
یکی از پیچیدهترین امور مربوط به کسبوکار، حسابداری و قوانین مالیاتی است. حتی بزرگترین کسبوکارها خودشان نمیتوانند از پسِ مسائل مالی شرکتشان بربیایند و نیاز به مشاورهی مالی دارند. اما استخدام مشاور مالی و تیم حسابداری هزینهی زیادی دارد و صاحبان کسبوکارهای کوچک نمیتوانند این هزینه را بپردازند.
براساس مطالعهای، ۷۱% از شرکتهای کوچک مسائل مالیاتی خودشان را برونسپاری میکنند. ۵۰% از آنها مسائل مربوط به حقوق و دستمزد و ۱۴% حسابداری شرکت را به یک مؤسسه خدمات مالی میسپارند. ۲۸% از این شرکتها اظهار داشتند که هر ماه با بستن دفاتر و حسابها مشکل پیدا میکنند. بههمیندلیل اشتباهات مالی فراوان در دفاتر این شرکتها رخ میدهد که سبب میشود شرکت ازنظر مالی بهخطر بیفتد. شرکتهای مالی هم در زمینهی حسابداری و هم در زمینهی امور مالیاتی میتوانند به شرکتهای کوچک و متوسط خدمات ارزندهای ارائه دهند. این خدمات ارزنده از یک سو سبب میشود صاحبان کسبوکارها با خیال راحت به امور اصلی شرکت بپردازند و از سوی دیگر در هزینههایشان صرفهجویی میشود.
خدماتی که شرکتهای مالی ارائه میدهند، شامل موارد زیر است:
خدمات حسابداری
خدمات مالیاتی
مدیریت حقوق و دستمزد
خدمات حسابرسی
ارزیابی ریسک
مشاوره مالی
هرچه کسبوکار بیشتر رشد کند و دفاتر پیچیدهتر شوند، برونسپاری آن مهمتر میشود. کوتاهی در این مورد میتواند بهمعنای شکست یا یک فاجعهی مالی باشد. علاوهبر خدمات حسابداری، این شرکتها میتوانند در زمینهی امور مالیاتی و قانونیِ کسبوکارتان، خدماتی نیز به شما ارائه دهند. ناآگاهی از قوانین مالیاتی و قانونیبودن امور کسبوکار ممکن است برایتان دردسرساز شود. بنابراین اگر در زمینهی مالیاتی و کار قانونی کارشناس نیستید اجازه بدهید دیگران این کار را برایتان انجام دهند.
منبع: چطور