خصوصیات مشتری های ناکارآمد
متاسفانه، مشتریان ناراضی، واقعیت اجتناب ناپذیر زندگی تجاری هستند. پاسخ مناسب به مشتریان باعث می شود مشتری از خدمات و محصولات راضی باشد و دوباره مراجعه کند. بسیاری از کسب و کارهای تجاری به دلیل داشتن مشتریان ناراضی و عدم برخورد صحیح با شکست مواجه می شوند. در واقع مشتریان بیشتر از همیشه دوست دارند با آن ها با احترام برخورد شود.
مشتری حرف اول و آخر هر کسبوکاری است و بدون وجود آنها کسبوکار معنایی ندارد. به همین دلیل آزادکارها و بنیانگذاران کسبوکارهای جدید باید در انتخاب مشتری دقت کنند. تا زمانی که شخصی از مشتری راضی نباشد، از کسبوکارش لذت نخواهد برد و این موضوع نهایاتا روی بهرهوری و محصول نهایی تولید شده تأثیر میگذارد. اما چگونه میتوان مشتریهای بد را از مشتریهای خوب تشخیص داد و از کار کردن با آنها اجتناب کرد؟ در ادامه این مقاله به معرفی چهار مدل از مشتریهایی میپردازیم که بهتر است با آنها همکاری نکنید.
۱- مشتریهایی که بیش از اندازه مغرور هستند
شاید تا به حال با این مدل از مشتریها برخورد کرده باشید. آنها کسانی هستند که احساس میکنند همه چیز را میدانند و هیچ نصیحتی را از طرف شما یا دیگران قبول نمیکنند. آنها به نظر خود بیش از اندازه اهمیت میدهند و به همین دلیل کمک کردن به آنها برای رسیدن به موفقیت آسان نیست. هر تلاشی که برای بازخورد دادن میکنید و نقدهای سازندهای که میدهید به غرورشان آسیب میزند و حتی ممکن است حالت تدافعی پیدا کنند. چگونه میتوان با شخصی که حاضر به شنیدن بازخورد و انتقادات سازنده نیست رابطهی همکاری حرفهای برقرار کرد؟ تلاش برای همکاری با این افراد نه تنها ارزشی ندارد بلکه باعث اتلاف وقت میشود.
۲- مشتریهایی که به شما و وقتتان احترام نمیگذارند
مشتریهایی که برای وقت دیگران ارزش قائل نیستند مانند مشتریهای مغرور به هیچکس جز خودشان توجه نمیکنند. درواقع آنها فاقد احترام عمومی نسبت به افرادی هستند که با آنها کار میکنند.
آنها همواره سعی دارند زمان و تلاشی که برای انجام یک پروژه کشیده شده است را نادیده بگیرند. خودشان هیچ توجهی به مهلت اتمام پروژه ندارند و وظایف خود را به روزهای آخر موکول میکنند و بابت این موضوع از شما شاکی هستند. یا از همه بدتر اینکه ناگهان نظرشان را عوض میکنند و مجبور هستید همهی کارها را دوباره انجام دهید. هیچ شخصی لایق بیاحترامی نیست اما بعضی مشتریها در طول انجام پروژه رفتار خوشایندی با همکار خود ندارند. اینکه بابت انجام کار پول میگیرید به این معنا نیست که باید بیاحترامی آنها را بپذیرید. اجازه ندهید هیچکس چنین رفتاری با شما داشته باشد. رفتارهای تبعیض آمیز جنسیتی نیز به هیچ عنوان پسندیده نیستند و در صورت مشاهده باید هرچه سریعتر همکاری خود را خاتمه دهید.
۳- مشتریهایی که علایق و انگیزههای متفاوتی دارند
مشتریهایی که هیچ علاقه و احساسی به پروژههای خود نشان نمیدهند انواع دیگری از مشتریهای ناسازگار و موهن هستند. آنها امید و انگیزهای به طرف مقابل نمیدهند و پروژهی مورد نظر هیچ اهمیتی برایشان ندارد. این افراد نه تنها بهترین امکانات را در اختیارتان قرار نمیدهند بلکه هیچ تلاشی برای موفقیت پروژه نمیکنند. درواقع میتوان گفت کیفیت نهایی کار برایشان اهمیتی ندارد و بهترین خود را وارد عمل نمیکنند. درنهایت بعد از همکاری با چنین افرادی متوجه میشوید پروژهای در سطح متوسط ارائه شده که نام شما روی آن است. مطمئنا هیچ آزادکار یا کارآفرینی نمیخواهد در این موقعیت قرار بگیرد و درنتیجه راضی میشود دستمزد خود را پایین آورد، کار را سریعترین انجام دهد و شاید برخلاف میلش راضی شود پروژه را به نام آنها تمام کند.
۴- مشتریهایی که احساس ریاست میکنند
دنیا به هیچ دیکتاتور دیگری نیاز ندارد و مطمئنا هیچکس دلش نمیخواهد مشتری دیکتاتور داشته باشد. دیکتاتورها افرادی هستند که علاقهی زیادی به کنترل کردن دیگران دارند و «نه» را به عنوان جواب قبول نمیکنند. کار کردن با چنین مشتریهایی این احساس را میدهد که هیچ مدیریتی روی کار خود ندارید و در قفس عقاید مشتری حبس شدهاید. از آنجایی که کنترل تمام حرکات با آنها است درنتیجه اجازه نمیدهند تصمیمهای خلاقانه بگیرید. آنها هیچ ارزشی برای ایدههای شما قائل نیستند و تجارب شما را نادیده میگیرند.
کار کردن با چنین مشتریهایی احساس سوءاستفاده به فرد میدهد و هیچ فایدهی دیگری ندارد. این افراد شما را مانند عروسکهای نخی تحت کنترل میگیرند و هر طور دلشان بخواهد تکان میدهند. اگر صاحب کسبوکار یا آزادکار هستید بهتر است مشتریهای خود را با دقت بیشتری انتخاب کنید تا از کار خود لذت ببرید.
منبع: زومیت