ویژگی های مانیتور خوب برای کامپیوتر
افرادی که بیشتر وقت خود را با کامپیوتر می گذرانند باید به خاطر داشته باشند که از صفحه نمایش مناسب و استاندارد استفاده کنند. مانیتور، از مهم ترین سخت افزارهای کامپیوتر است و تمام اتفاقاتی که در کامپیوتر می افتد را به صورت تصویر نشان می دهد. صفحه نمایش نامناسب آسیب های بسیاری به چشم وارد می کند و عواقب بدی به دنبال دارد.
برای خرید مانیتور مناسب باید عواملی را در نظر گرفت که باعث افزایش کیفیت و وضوح تصویر می شود. میزان روشنایی، روزولوشن و نسبت کنتراست، تنها بخش کوچکی از معیارهایی هاست که باید در خاطر داشته باشید. در این مطلب قصد داریم به تعدادی از خصوصیات مهم نمایشگرها اشاره و آن ها را معرفی کنیم تا هنگام خرید، مانیتور کمتر به مشکل بربخورید.
1. نسبت تصویر
نسبت تصویر مانیتور درواقع نسبت عرض نمایشگر به ارتفاع آن است. امروزه بیشتر مانیتورها از نسبت 16:9 استفاده می کنند که همان نسبت تصویر مورد استفاده از تلویزیون هاست و برای تماشای تمام صفحه ویدئوها کاملا ایده آل است. نسبت 16:9 برای بیشتر کاربران ایده آل است، اما دسته جدیدی از مانیتورهای فوق عریض برای اجرای چندین برنامه ویندوز باوظایف مختلف طراحی شده اند. همچنین این مانیتورها با داشتن صفحه نمایش فوق عریض در زمینه بازی هم محبوب هستند. این مانیتورها از نسبت کشیده 21:9 یا بیشتر از آن استفاده می کنند و معمولا قیمت بیشتری نسبت به همتایان معمول خود دارند.
2. رزولوشن یا وضوح تصویر
رزولوشن یک مانیتور به مجموع تعداد پیکسل های آن اشاره دارد که به صورت تعداد پیکسل عمودی در افقی نمایش داده می شود. برای نمونه در یک رزولوشن استاندارد (1080×1920) بیش از دو میلیون پیکسل در نمایشگر وجود دارد. به صورت کلی هرچه رزولوشن بیشتر باشد، بهتر است. این روزها حتی مانیتورهای ارزان قیمت هم حداقل رزولوشن 1080×1920 را دارند که فرمت استاندارد آن به شکل «p1080» شناخته می شود.
همواره رزولوشن های بهتری وجود دارند و هرچه مبلغ بیشتری بپردازید، می توانید مانیتور بهتری بخرید. برای نمونه رزولوشن 1200× 1920 کمی از P1080 بلندتر است و بین مانیتورهای با اولویت گرافیکی و تجاری محبوبیت دارد. رزولوشن بالاتر 1440× 2560 گزینه ای با امکان نسبت تصویر 16.9 است که گاهی اوقات 2K نامیده می شود. 2160× 3840 رزولوشن 4K نامیده می شود، به این دلیل که کیفیتی چهار برابر بیشتر از P1080 دارد.
3. مدل پنل
پنل های ال سی دی های مدرن را می توان به دو دسته طراحی اولیه تقسیم کرد: «tewisted nematic» (TN) و «in- plane» (IPS sewitching). تفاوت میان این دو پنل بسیار فنی است، اما تنها چیزی که لازماست بدانید این است که ال سی دی های دارای پنل TN ارزان تر تولید می شوند و بنابراین در مانیتورهای کم قیمت تر مورد استفاده قرار می گیرند. در حالی که ال سی دی هایی دارای پنل IPS تولید رنگ و زوایای دید بهتری دارند. اما با این حال پنل های IPS زمان پاسخ گویی کندتری دارند و به همین خاطر برای گیمرها چندان مناسب نیستند. پنل های دیگری هم با نام «هم تراز عمودی» (vertical alignment) یا «LCD-VA» وجو دارند. هدف این طراحی جدید، ترکیب زمان پاسخ گویی سریع پنل TN با کیفیت بالاتر رنگ ها و زاویه دید پنل IPS است.
4. نرخ تجدیدپذیری (Refresh Rate)
نرخ تجدیدپذیری یک مانیتور بیانگر تعداد دفعاتی است که تصویر روی صفحه رفرش یا تجدید می شود. این میزان براساس واحد هرتز اندازه گیری می شود. استاندارد نرخ تجدیدپذیری برای ال سی دی ها، 60 هرتز است. بیشتر کاربران به مانیتوری با میزان تجدیدپذیری بیشتر نیاز دارند. اگرچه گیمرها معمولا به مانیتورهایی با «رفرش ریت» سریع تر علاقه مندند، زیرا باعث کیفیت بیشتر تصاویر و انیمیشن های بازی می شود.
نمایشگرهای مخصوص بازی می توانند نرخ تجدیدپذیری 120، 144 و حتی 240 هرتزی داشته باشند. برخی از این مانیتورهای بازی به تکنولوژی ای با نام «نرخ تجدیدپذیری متغیر» مجهزند. این تکنولوژی به گونه ای است که باعث می شود مانیتورتان هماهنگ با نرخ فریم خروجی کامپیوتر تجدید شود. برای مثال اگر بازی شما با سرعت 50 قاب بر ثانیه رندر شود، مانیتورتان هم با نرخ 50 قاب بر ثانیه تجدید می شود.
5. نسبت کنتراست
نسبت کنتراست تصویرحاصل تقسیم بیشینه روشنایی نور در رنگ سفید به بیشینه روشنایی رنگ مشکی است که نمایشگر قابلیت تولید آن را دارد. هرچه میزان اختلاف میان این دو محدوده (تیر و روشن) بیشتر باشد، مانیتور رنگ ها را بهتر و دقیق تر نشان می دهد اما مشکل این جاست که هیچ استاندارد واقعی تجاری ای برای نسبت کنتراست وجود ندارد، بنابراین بیشتر تولیدکننده ها از تکنیک های داخلی خود برای اندازه گیری این نسبت استفاده می کنند. ممکن است یک تولیدکننده ادعا کند که نسبت کنتراست مانیتورش 30000:1 است و تولیدکننده دیگر این نسبت را 600000:1 اعلام کند، اما شاید وقتی این مانیتورها را کنار هم بگذاریم متوجه تفاوت خاصی نشویم. بیشتر متخصصان نسبت کنتراست حداقلی 350:1 را پیشنهاد می دهند، اگرچه با تکنولوژی ال سی دی های حال حاضر چنین نسبت کوچکی را کمتر می بینیم.
روشنایی تصویر مانیتور
واحد اندازه گیری روشنایی، شمع (شاخص روشنایی) بر متر مربع (cd/m2) است که معمولا با عنوان نیتز (nits) شناخته می شود. تقریبا اندازه ای کمی بیش از 200 نیتز می تواند برای همه کاربران مناسب باشد.
زاویه دید
زاویه دید به این امر دلالت دارد که تا چه میزان می توانید به طرفین مانیتور بروید بدون آن که تصویر نمایشگر به هم بریزد. در دنیال ایده آل زاویه دید ال سی دی باید 180 درجه باشد، به این معنی که در هر نقطه ای بتوانید تصویر روی صفحه نمایشگر را ببینید. امروز بیشتر مانیتورها زاویه دید 170 درجه ای دارند. این امر در تلویزیون ها بسیار حائز اهمیت است،
چون معمولا چندین نفر در زوایای دید مختلف به تلویزیون نگاه می کنند ولی مانیتورهای کامپیوتر معمولا به وسیله شخصی که رو به روی آن نشسته، مورد استفاده قرار می گیرند. اما اگر از مانیتورتان برای تماشای فیلم و ویدئو به همراه دیگران استفاده می کنید یا به هر دلیل دیگری مانند کارهای گروهی نیاز به استفاده جمعی از آن دارید، شاید زاویه دید برایتان مهم باشد. در غیر این صورت بیشتر افراد هیچ مشکلی با زاویه دید 140 یا بیشتر ندارند و از آن راضی اند.
زمان پاسخگویی
مدت زمان محدودی لازم است تا پیکسل های موجود در مانیتور از یک رنگ به رنگ دیگر تغییر کنند، تاخیر میان این تغییرات را «زمان پاسخگویی» می گویند. واحد اندازه گیری آن میلی ثانیه است و هر چقدر این عدد کوچک تر باشد، زمان پاسخگویی بهتری را خواهیم داشت. زمان پاسخگویی سریع می تواند کیفیت پخش ویدئوها را بیشتر کند، اما برای بیشتر افراد (حتی گرافیست های حرفه ای) شاخصه ای ضروری و حیاتی نیست. با این حال زمان پاسخگویی سریع تر برای اجرای بازی های کامپیوتری اهمیت دارد، چون زمان پاسخگویی کندتر می تواند باعث تاری حرکت شود. گیمرها به زمان پاسخگویی سریع نیاز دارند (زیر هشت میلی ثانیه و هرچه کمتر بهتر) تا خیالشان از بابت عملکرد مانیتور در بازی های سریع و پرحرکت راحت باشد.
منبع: مجله همشهری دانستنیها